Kannattaako videomarkkinointi?

Oletko googlannut, mitä yrityksesi nimellä löytyy? Ehkä huomaat, että on tärkeää julkaista nettiin jotakin! 

Vaikuta siihen, mitä netistä löytyy

Kun julkaisee säännöllisesti itse tuottamaansa materiaalia, saa todennäköisemmin sellaista näkyvyyttä kuin haluaa. Muuten voi käydä niin, että ensimmäinen hakutulos yrityksesi nimellä on huono käyttäjäarvio vuosien takaa.

Oman sisällön tuottamisella on itseisarvo. Itse tuotetun materiaalin kautta voit esitellä yritystäsi hallitusti. Voit valita, mitä näytät ja jaat. Voit päättää, millaisen tarinan kerrot.


Jaa videoita, jos haluat huomion

Videoiden parissa vietetään aikaa yhä enemmän. Youtube-videoita katsotaan joka päivä miljardien näyttökertojen edestä yli miljardi tuntia! Ihmiset katsovat videoita netistä keskimäärin 16 tuntia viikossa – mikä on tuplasti enemmän kuin vielä pari vuotta sitten.

Videot ovat erityisen hyvää sisältöä myös siksi, että ne herättävät huomion tehokkaasti: visuaaliset viestit saavat 60 % enemmän huomiota kuin pelkkä teksti. [1] 

Videomarkkinointi tuottaa tulosta

Videoita siis katsellaan paljon, ja ne kiinnittävät tehokkaasti ihmisten huomion. Mutta auttavatko ne todella yritystä menestymään?

Digimarkkinoinnin asiantuntija Minna Komulaisen[1] mukaan videot lisäävät todennäköisyyttä, että asiakas 

  • avaa sähköpostin 
  • tutustuu nettisivuihin pari minuuttia pidempään
  • suosittelee videolla markkinoitua tuotetta
  • jakaa sisältöä eteenpäin omissa somekanavissaan
  • tekee ostopäätöksen
  • arvioi yrityksen luotettavaksi.

Videoiden tuottama positiivinen ROI (return on investment) on kasvanut viime vuosina. Videomarkkinoinnin käyttäjistä 88 % kertoi tutkimuksessa, että videot ovat kannattava taloudellinen sijoitus.

Videomarkkinoinnin kannattavuus

Tuottaako video positiivista kassavirtaa (ROI)?
88 % kyselytutkimukseen osallistuneista markkinoijista vastasi ”kyllä”.


Saman tutkimuksen mukaan videomarkkinointia käyttävistä

  • 87 % sanoo, että video on lisännyt liikennettä heidän nettisivuillaan
  • 83 % sanoo, että video on auttanut luomaan enemmän liidejä
  • 80 % sanoo, että video on lisännyt myyntiä.
Osa North Arrow Filmsin omaa videomarkkinointia on showreel-video. Se kertoo enemmän kuin sanallinen CV. Kiinnittääkö video tekstien seassa huomiosi?


Videoilla voit lisätä yrityksesi näkyvyyttä netin hakukoneissa. Luo videosisältöä, jossa käytät sopivia avainsanoja Google-hakuja silmällä pitäen. Muista myös, että Googlen jälkeen toiseksi suurin hakukone on Youtube – jonka sisältö on yksinomaan videoita!

Optimoimalla videosi hakukoneita varten saat enemmän liikennettä nettisivuillesi ja somekanaviisi – ja tavoitat enemmän mahdollisia asiakkaita.

Videomarkkinointi pitää kilpailukykyisenä

Jos et vielä käytä videoita yrityksesi markkinoinnissa, annat merkittävän etumatkan kilpailijoillesi.

Valtaosa yrityksistä käyttää videoita markkinoinnissaan, ja määrä on edelleen kasvussa. Vuonna 2020 julkaistussa kartoituksessa 85 % yrityksistä käytti videoita markkinoinnin välineenä, ja 59 % niistä, jotka eivät vielä tee videomarkkinointia, aikoivat aloittaa tulevana vuonna.

Kuluttajat etsivät tietoa netistä, kun aikovat ostaa jotakin. Löytävätkö he silloin tietoa sinun yrityksesi tuotteesta tai palvelusta?

Tutkimuksen mukaan 66 % kuluttajista katsoisi mieluiten lyhyen videon, kun he etsivät lisätietoa tuotteesta tai palvelusta. (18 % valitsisi tekstin, 4 % infograafin, 3 % lataisi e-oppaan, 3 % osallistuisi webinaariin tai myyntipuhetilaisuuteen ja vain 2 % valitsisi myyntipuhelun tai -esittelyn.) 

Lisäksi kuluttajista yli 96 % kokee, että videot auttavat heitä ostopäätösten tekemisessä. [1] 

Videomarkkinointi 2020
99 % videolla jo markkinoivista aikoo jatkaa videon käyttöä vuonna 2020.
95 % aikoo lisätä tai pitää ennallaan investointinsa videomarkkinointiin.
Lähde: Wyzowl State of Video Marketing Survey 2020

Tee riittävän laadukas video

Markkinointivideoita siis katsotaan paljon – ja niitä myös tehdään paljon. Ei ole itsestään selvää, että juuri sinun videosi katsotaan ja että se tuottaa yrityksellesi voittoa.

Olennaista on miettiä, kenelle video tehdään ja miten juuri tämä katsojien kohderyhmä saavutetaan.

Markkinointivideon ei tarvitse olla tajunnanräjäyttävän täydellinen kerätäkseen katsojia, mutta sen tulee olla riittävän laadukas.

Teknistä laadukkuutta on ennen kaikkea hyvä kuvanlaatu ja ääniraita. Nykyaikana teknisesti korkeatasoisen videon teko on helppoa, joten katsojat ovat tottuneet tiettyyn tasoon.

Laadukkuutta on myös sopiva sisältö. Videon ei tarvitse häikäistä teknisen tuotannon monimutkaisuudella, vaan käsitellä aiheita, jotka kiinnostavat kohderyhmää. Myös videon tyylin pitää olla tarkoituksenmukainen.

Laadukkaan videon voi tehdä monenlaisilla budjeteilla. Itse tehdylläkin videolla voi olla huomattava lisäarvo yrityksellesi, ja myös ammattitason tuotantoja on mahdollista tehdä edullisesti, kunhan resurssit optimoidaan oikein!

* * *

Menestystä videomarkkinoinnillesi!

– Jousia
tuottaja, North Arrow Films Oy

PS.
Jos et ole varma, miten videomarkkinoinnin kanssa pääsisi alkuun, lue vinkit tästä: Tee yrityksellesi videostrategia – 5 apukysymystä

PPS.
Videot ovat loistava väline markkinointiin, mutta voit käyttää niitä tehokkaasti muillakin yritystoiminnan osa-alueilla, kuten asiakaspalvelussa, viestinnässä ja koulutuksessa. Lue aiheesta lisää jutustamme 5 tapaa hyödyntää videoita yrityksessä!

* * *

Lähde:

[1]Minna KomulainenMenesty digimarkkinoinnilla (2018). Kauppakamari.

Inspiroidu tutustumalla videotuotteisiimme! Mikä tai mitkä niistä sopisivat parhaiten sinun yrityksellesi?