Keskusteluohjelma – kustannustehokasta sisällöntuotantoa
Oletko ajatellut, että TV:stä tuttuja talk show -ohjelmia voi nykyään toteuttaa helposti omaankin käyttöön? Netissä julkaistava studio-ohjelma on erityisen kustannustehokas sisällöntuotannon muoto. Entä jos kutsuisit alaasi liittyviä kiinnostavia keskustelijoita yhteen juttelemaan aiheista, jotka ovat asiakkaistasi tärkeitä ja mielenkiintoisia?
Mitä keskusteluohjelman tekemiseen tarvitaan?
Laadukkaan, monikameratuotantona nettiin toteutettavan keskusteluohjelman budjetti on jopa vain 10 % siitä, mitä vastaava ohjelma maksaisi tv-tuotantona.
Studio-ohjelman tekemiseen tarvitsee vain varata
- sopivasti aikaa (studion rakentaminen + jakson kesto x 3)
- sopivat tilat (työpaikat ja koditkin muuntuvat kätevästi studioiksi)
- sujuvapuheiset, kiinnostavat keskustelijavieraat (esim. alasi asiantuntija, julkisuuden henkilö tai joku, jolla on mielenkiintoinen tarina kerrottavanaan)
- juontaja/toimittaja, joka luotsaa keskustelua
- ammattitaitoiset tekijät, jotka hoitavat teknisen puolen näppärästi.
4 tapaa hyödyntää keskusteluohjelman sisältöä
Studio-ohjelman tekeminen on ajallisesti ja taloudellisesti tehokasta etenkin siksi, että voit kierrättää sen sisältöä helposti esimerkiksi näihin neljään sisältötyyppiin:
1. Netissä jaettava valmis keskusteluohjelma
Varsinainen päätuote on tv-tyyliin monikameratuotantona toteutettava keskusteluohjelma. Siitä tehdään tallenne, joka jaetaan katsojille netissä (esim. Youtuben tai muun sopivan alustan kautta).
2. Livestream studio
Vaikka ohjelma tehtäisiin ensisijaisesti tallenteeksi, mikään ei estä lähettämästä sitä jo kuvausvaiheessa myös striiminä! Näin katsojat voivat seurata ohjelmaa suorana netin välityksellä haluamassaan paikassa.
3. Podcast
Hyödynnä keskustelu sekä videona että audiona! Kuvausten ohessa keskustelusta voidaan tallentaa ääniraidat. Niistä on helppo editoida podcast.
4. Someklipit
Pidempi tallenne voidaan pilkkoa lyhyemmiksi klipeiksi, esimerkiksi teemoittain. Lyhyistä pätkistä saat säännöllistä videosisältöä someen pitkäksi aikaa.
Miksi tehdä juuri keskusteluohjelma?
Kustannustehokkuutensa lisäksi keskusteluohjelmalla on toinenkin hyödyllinen ominaisuus: se on formaatti, jonka katsojat kokevat yleisesti myönteisenä.
Ihmiset ovat kyllästettyjä markkinoinnilla ja mainonnalla, ja siksi monikaan ei jaksa katsella ja kuunnella mainosmaista sisältöä.
Harva kuitenkaan pahastuu siitä, että yritykset ja brändit tuottavat hyvää sisältöä, vaikka ymmärtäisivätkin sen yhtenä tavoitteena olevan myynnin ja tunnettuuden kasvattaminen. Se ei haittaa, jos sisällöstä saa myös itse jotakin: ohjeita, tietoa, kiinnostavia näkökulmia tai vaikkapa vain hyvää viihdykettä. Kouluttavat ja opastavat videot ovatkin erittäin suosittuja.
Kun sisältö on sellaista, joka kiinnostaa asiakasryhmiä, se löytää yleisönsä – ja se, joka tekee hyvää sisältöä, jättää itsestään hyvän jäljen.
– Jousia
tuottaja, North Arrow Films Oy
***
Ota yhteyttä ja kysy lisää keskusteluohjelmien toteuttamisesta!