Tee parempi livestriimi: Kuvakoko

Kuvakoko monikamera

Livestriimien räjähdysmäinen lisääntyminen on tuonut tavallisten katsojien silmien eteen ison määrän hyvin eritasoisesti tehtyjä monikameratuotantoja. Yksi hyvän monikamerastriimin tunnusmerkki on kuvakerronta, jossa käytetään erilaisia kuvakokoja ja leikataan niiden välillä tiettyjen sääntöjen mukaan.

Kuvakokojen sujuva käyttö tekee striimistä ammattimaisen

Tässä blogissa käydään läpi kuvakokojärjestelmää ja leikkaamista eri kuvakokojen välillä. Kun hallitset kuvakoot ja niiden välillä leikkaamisen, monikamerastriimisi saa välittömästi ammattimaisemman sävyn. Samat periaatteet toimivat myös kaikessa muussa videoeditoinnissa, mutta kuvakokojen merkitys korostuu erityisesti monikameratuotannossa (eli silloin kun monta kameraa kuvaa samaa tapahtumaa).

Alkudisclaimerina voidaan sanoa, että kun tuntee säännöt, niitä voi sitten rikkoa luovasti ja sopivasti. Säännöt eivät siis ole ehdottomia. Erilaiset harkitut leikkausääntöjen rikkomiset ovat oleellinen osa luovaa editointia ja kuvakerrontaa. Kannattaako kuvakoot ja leikkaussäännöt silti tuntea? Ehdottomasti – ja niitä kannattaa käyttää 99 %:ssa tilanteita.

Kohta opit nämä:

  • Kuvakokojärjestelmä
  • Miten leikataan kuvakoosta toiseen?
  • Miten erilaisia kuvakokoja saadaan?

Kuvakokojärjestelmä

  • Sovittu järjestelmä, jolla määritellään ohjelmassa, videossa tai elokuvassa käytettävien kuvien rajaus.
  • Mittakaavana on ihmiskeho.
  • Kuvakokoja (erilaisia kuvarajauksia) on 8.
Lähde: Yle Oppiminen

Miksi erilaisia kuvakokoja ylipäänsä tarvitaan? (Puhun nyt monikameratuotannosta, kuten vaikkapa keskusteluohjelma.) Koska katsoja ei ole paikan päällä ja hän ei voi itse valita, mitä katsoo, jonkun on valittava se hänen puolestaan.

Lähikuvassa päästään näkemään puhujan tunnetiloja ja arvoimaan vaikkapa tämän uskottavuutta aivan eri lailla kuin laajassa kuvassa, jossa ruudun välityksellä näkee vain isommat liikkeet. Kun näytetään erilaisia kuvia, saadaan yksinkertaisesti kerrottua tapahtumista enemmän.

Laajoilla kuvilla voidaan kertoa hyvin, missä ollaan, montako ihmistä on paikalla ja miten he sijoittuvat tilaan sekä millainen tapahtuma on kyseessä (esim. lavasteet). Tiiviillä kuvilla taas kerrotaan siitä, kuka puhuu, millaisia tunnetiloja hänellä on, miten joku reagoi toisen ihmisen sanoihin jne.

Miten leikataan kuvakoosta toiseen?

Hyvä kuvakerronta muodostuu sopivasta kuvakokojen vaihtelusta. Kun leikkaat kuvakoosta toiseen, muista kaksi perussääntöä.

  • 1. SÄÄNTÖ: Leikkaa aina vähintään yhden kuvakoon yli (jos kuvaat samaa kohdetta).

Kun leikataan kuvakoosta toiseen, halutaan yleensä välttää hämmennystä tai häiriintymistä (mihin nyt leikattiin / mitä tapahtui). Tästä syystä kuvakerronta pyritään saamaan huomaamattomaksi. Liian pieni kuvakoon muutos aiheuttaa hypähdyksen tunteen katsojalle, ja tämän huomio saattaa siirtyä ohjelman sisällöstä sen tekniseen toteutukseen.

Riittävä kuvakoon muutos on yhden kuvakoon yli leikkaaminen. Esimerkiksi puolikuvasta (PK) voi leikata lähikuvaan (LK), mutta puolilähikuvaan (PLK) leikkaaminen saattaa näyttää nykäykseltä tai hätäiseltä zoomaukselta.

Yli yhden kuvakoonkin voi leikata. Laajasta kokokuvasta (LKK) voi leikata lähikuvaan (LK), mutta jatkuva liian suuri kuvakoon muutos voi myös aiheuttaa pientä ”huimausta” katsojassa.

Livestriimi_kuvakoot
Lähde: Yle Oppiminen
  • 2. SÄÄNTÖ: Jos kuvakoko ei vaihdu eikä kuvattava kohde vaihdu, kameran suunnan (kulman) pitää muuttua vähintään 45 astetta.

Kun kaksi puhujaa puhuu, perusratkaisu on näyttää heitä samassa kuvakoossa aseteltuna kuvaan siten, että he katsovat ikään kuin toisiaan ja katseen suunnassa on tilaa. Kuvakokoa ei tarvitse kuitenkaan vaihtaa, koska kuvattava kohde vaihtuu ja sen lisäksi myös suunta muuttuu.

Jos halutaan useampia hyvin lähellä samanlaista kuvakokoa olevia kuvia samasta puhujasta (esim. vain yksi puhuja), voidaan ”nykäisemätön” leikkaus tehdä siten, että kuvauspaikan suunta vaihtuu riittävästi (min. 45 astetta). Tämä on kuitenkin selvästi ”huomattavampi” leikkaus kuin kuvakoon vaihdos. Pieni kuvakulman muutos auttaa tekemään leikkauksesta huomaamattomamman, silloinkin kun kuvakoko vaihtuu.

Live stream_kuvakoot
Lähde: Yle Oppiminen

Miten erilaisia kuvakokoja saadaan?

Kuvakokoja luodaan

  • muuttamalla kameran polttoväliä eli zoomaamalla
    (tämä on hyvä tapa, koska zoomatessa muuttuu myös kuvan perspektiivi: zoomatulla linssillä tausta näyttää olevan lähempänä, mutta sumeana)
  • liikuttamalla kameraa lähemmäs tai kauemmas kohteesta.

(Huom. Kuvakokoa ei tarvitse vaihtaa silloin, kun kameran kuva on leikattuna ulos. Tämä vaatii hyviä moottoroituja zoom-linssejä tai vakaita renkailla olevia jalustoja.)

Kuvakokojen lisäksi voi varioida kuvauskulmaa ja sitä kautta kuvan etualalla olevaa näkymää. Vastakkaisia puhujia kuvataan usein niin, että kuvataan toisen puhujan olkapään yli (”ots” = over the shoulder).

Live stream_kuvakokojärjestelmä
Lähde: Yle Oppiminen

***

Ota kuvakoot haltuun ja leikkaa aina yhden kuvakoon yli (tai kameraan, joka on 45 astetta eri suunnassa), jos edellisessä kuvassa näkyvä asia on myös näkyvissä seuraavassa kuvassa. Näin saat kuvakerronnasta smoothia ja sujuvaa ja annat katsojien keskittyä kuvakerronnan sijaan ohjelman sisältöön!

– Jousia
tuottaja, North Arrow Films Oy

PS. Jos kuvakoot, kuvakompositio, valkotasapaino, päävalo, suojaviiva, saturaatio tms. tuntuvat vierailta termeiltä, voit tilata meiltä 1,5 tunnin etäkoulutuksen: 6 asiaa, joilla teet monikamerastriimistäsi ammattimaisen! Kouluttamamme tahot (yritykset, yhdistykset, seurakunnat) ovat nostaneet omien striimiensä tasoa huikeasti jo yhden koulutuksen jälkeen!

Kiinnostaako toteuttaa yrityksellesi webinaari, striimi tai video? Ota yhteyttä!