Videon hinta – 4 säästövinkkiä

Haluaisitko saada videon halvemmalla? Videon hintaan vaikuttaa monta tekijää. Tuotantoa optimoimalla voit saada leikattua videon kuluja – tinkimättä kuitenkaan videon riittävän hyvästä laadusta. Lue neljä säästövinkkiämme, joiden avulla saat videosi hinnasta ilmat pois.

Näin säästät videotuotannossa

1. Paketoi kuvaukset

Kuvaamisen määrä vaikuttaa videon hintaan monella tapaa. Montako kuvauspäivää ja kuinka iso työryhmä tarvitaan? Kuvataanko yhdessä paikassa, vai kuluuko aikaa ja rahaa matkustamiseen kuvauspaikkojen välillä?

Jos mahdollista, kuvaukset kannattaa keskittää yhteen paikkaan ja yhdellä kerralla kuvata mahdollisimman paljon materiaalia.

Tämä pätee myös silloin, kun kuvataan useamman erillisen videon kokonaisuutta: suunnittele kuvaukset aika- ja kustannustehokkaasti kerralla koko videosarjan osalta. Esimerkiksi kaikki materiaali samalta haastateltavalta kannattaa kuvata yhdellä kertaa, vaikka sitä käytettäisiin monessa videossa. Vastaavasti eri henkilöiden haastattelut kannattaa kuvata yhtenä päivänä, jos niitä varten rakennetaan yksi kuvauspaikka. Näin samaa settausta ei tarvitse pystyttää moneen kertaan.

2. Tee käsikirjoitus itse

Joskus vähintäänkin karkea käsikirjoitus ja suunnitelma videon sisällöstä kannattaa tehdä itse. Jos olet itse videon aiheen asiantuntija, pystyt hyvin jäsentämään ja kiteyttämään sen, mitä videolla halutaan aiheesta viestiä. 

Jo yksinkertainenkin sisältösuunnitelma auttaa videotuotannon ammattilaisia hahmottamaan, mitä videon toteutus vaatii. Sen pohjalta pääsette keskustelemaan erilaisista toteutustavoista – ja siitä, millä hinnalla mitäkin käytännössä saa. Käsikirjoitusta ja toteutusta voidaan sitten hioa eteenpäin yhdessä tuumin halutun budjetin raameissa.

Lue lisää: Näin teet videon käsikirjoituksen

3. Valitse ilmainen (tai ainakin edullinen) kuvauspaikka

Kuvauspaikka voi tehdä ison noston videon hintaan, mutta toisaalta sen kulut voivat olla myös nolla euroa! Monet videot voidaan aivan hyvin toteuttaa paikoissa, joista ei tarvitse maksaa vuokraa. Esimerkiksi haastatteluvideot ja yritysesittelyt voidaan kuvata ulkona tai yrityksen omissa tiloissa.

Jos omasta valikoimasta ei löydy sopivaa lokaatiota, kannattaa kartoittaa, löytyisikö sellainen tuttujen tai yhteistyökumppaneiden kautta ilmaiseksi tai ainakin edullisesti.

4. Määrittele tarkasti, millainen video tehdään

Mitä tarkemmin osaat jo tarjouspyyntöön määritellä, millainen video ollaan tekemässä, sitä tiukemman tarjouksen todennäköisesti saat. Tällöin videotuotantoyhtiön ei nimittäin tarvitse laskea hintaan ylimääräistä pelivaraa sille, että tuotantoon saatetaankin lopulta tarvita esimerkiksi arvioitua enemmän aikaa tai todellista tarvetta suurempi työryhmä. 

Kun videon tyyli, tavoitteet ja arvioitu kesto ovat tiedossa, on videon tuotantokulut helpompi laskea realistisesti. 

Jos et itse osaa määritellä, millainen video tarkoitukseesi sopisi, ota heti alkuvaiheessa yhteyttä videotuotantoyhtiöön. Ammattilaiset auttavat sinua mielellään, ja voitte yhdessä keskustellen hahmotella, millainen video olisi paras vaihtoehto ja mitkä sen kustannukset olisivat. Myös videoesimerkit auttavat tuotantoyhtiötä saamaan käsityksen, minkä tyyppinen video sinulla on mielessä. Sopivia referenssivideoita kannattaa siis aina linkata.

– Jousia
tuottaja, North Arrow Films Oy

PS. North Arrow Filmsin erilaisten videotuotantojen hintaa voi arvioida tuotesivuilla olevilla hintalaskureilla.