Menu

Videoita jotka osuvat maaliin

Live streamin hinta – 7 asiaa, jotka vaikuttavat budjettiin


Paljonko live streamin toteutus maksaa?

Lyhyesti vastattuna: riippuu tilanteesta!
Pidempi vastaus tulee tässä.


7 asiaa, jotka vaikuttavat livestriimin hintaan



1. Tilaisuuden profiili


Miten korkean profiilin striimilähetys tehdään?
Vaikutukset: työaika, työryhmän koko, tilan ja kaluston kustannukset



Mitä viimeistellympi ja monipuolisempi striimilähetys halutaan, sitä enemmän se vaatii tuotantokuluja.

Korkean profiilin striimeissä visuaalinen ja tekninen toteutus on perusstriimiä näyttävämpi. Myös kameran edessä tapahtuva toiminta on sujuvaa: siirtymät on huolellisesti mietitty ja harjoiteltu.

Tällainen striimilähetys edellyttää enemmän

  • esituotantoa (= työaikaa), jotta lähetys on hyvin valmisteltu
  • henkilökuntaa (= työryhmän koko), jotta jokaista tarvittavaa tehtävää on joku hoitamassa
  • kalustoa, jotta tuotanto saadaan toteutettua teknisesti ja visuaalisesti laadukkaasti ja jotta voidaan myös varautua suoran lähetyksen aikana mahdollisesti ilmeneviin ongelmatilanteisiin.

Korkean profiilin tuotantoon tarvitaan usein myös erikseen siihen sopiva tila. Tämä vaikuttaa tietenkin tilakustannuksiin.

Matalamman profiilin striimaukset puolestaan voidaan tehdä karsitummin: työtehtäviä voidaan paketoida yhden henkilön hommiksi, kompakti kalusto riittää ja sopiva tilakin saattaa löytyä jo omasta takaa.

Simppelissä striimituotannossa esivalmistelukin on pienimuotoisempaa: esimerkiksi Youtubeen menevässä peruskoulutusstriimissä ei haittaa, vaikka vaihtuvat puhujat siirtyilevät vuorollaan kameran eteen kaikessa rauhassa, koska kyseessä ei ole tv-tuotantomainen show.


2. Tila

Voidaanko striimi tehdä edullisesti omissa työtiloissa tai olohuoneessa? Vai olisiko vuokratila, kuten hotellin neukkari, toimiva ratkaisu?

Livestriimejä tehdään myös studiossa. Tällöin pitää varata budjettia tilasta aiheutuviin kustannuksiin, sillä onnistunut studiolähetys vaatii myös työaikaa ja -voimaa, kuten erillistä valosuunnittelua sekä studiolavastuksen ja -tekniikan pystyttämistä.

Studiossa on riittävästi tilaa isollekin kokoonpanolle. Mustat seinät ja verhot mahdollistavat tarkan valaisun, kun valo ei heijastu vaaleista seinistä eikä luonnonvaloa pääse tilaan. Mustaa vasten kuvatessa voidaan saada tila tuntumaan vielä suuremmalta, kun kuva jatkuu ”äärettömään”. Studiovalaisulla, tehostevaloilla ja kontrastikkaalla kuvalla saadaan tehtyä tunnelmaa.

Studiomaista toteutusta voi rakentaa myös muihin kuin varsinaisiin kuvausstudioihin. Tällöin ei kuitenkaan voida vaikuttaa kuvan taustoihin, jotka studiossa ovat yleensä mustat. Pop up -studion voi rakentaa melkeinpä mihin tahansa tilaan, jossa tausta on hieno, korkeutta ja kokoa on riittävästi ja jonne taustaäänet eivät kantaudu liian voimakkaasti.

Jos striimi tehdään studiotilan sijaan ns. luonnollisessa tilassa, toteutus on kevyempi. Tällöin ei tarvita erikseen niin paljon työvoimaa tilan ja valon rakentamiseen, vaan esimerkiksi 1–3 striimityöntekijän panos riittää.


LUE MYÖS:
Keskusteluohjelma – kustannustehokasta sisällöntuotantoa



3. Kaluston määrä

Kuinka monta kameraa tarvitaan? (Kameroiden määrä = erilaisten kuvakulmien määrä.)

Tarvitseeko kameroita operoida, vai seisovatko ne miehittämättöminä paikoillaan? (Eli mitä kameran edessä tapahtuu – kuvataanko liikkeessä tapahtuvaa toimintaa vai paikoillaan pöydän ääressä istuvaa tai seisovaa puhujaa?)

Entä ääni? Tuleeko lähetykseen ääni muun valmiin tapahtumatekniikan kautta, vai hoitaako striimaustiimi itse äänisuunnittelun ja -kaluston?

Kuinka paljon äänentuottajia (esim. puhujia) lähetyksessä on yhtä aikaisesti? Tämä olennaisesti vaikuttaa kaluston määrään: Jos puhujia on yhtä aikaa neljä, tarvitaan neljä äänilinjaa. Jos on neljä puhujaa, mutta kaikki pitävät puheenvuoronsa peräkkäin vuoron perään, riittää yksi äänilinja. Musiikkiesitykset vaativat taas oman osaamisensa äänisuunnittelun suhteen.

Kuvan ja äänen lisäksi voidaan tarvita myös muuta kalustoa. Tilanteesta riippuen käytössä saattaa olla esimerkiksi screenejä ja tehostevaloja.


4. Esityselementtien määrä

Tuleeko lähetykseen kuvan ja äänen lisäksi muita esityselementtejä – äänestyksiä, powerpointteja, etäyhteyksiä, vuorovaikutteista chattia jne.?

Lisäelementtien runsas määrä lisää myös striimitoteutuksen työn määrää, ja vaikuttaa sitä kautta osaltaan kustannuksiin.


LUE MYÖS:
Miksi live streamin ääni ei ole synkassa? – 5 kysymystä livestriimauksesta




5. Aikataulu

Pystytykseen varataan yleensä 2–10 tuntia riippuen toteutuksesta.

Aikataulussa huomioidaan myös tilan ja lähetyksen alkuajankohdan ehdot: Päästäänkö set-up kokoamaan ja testaamaan suoraan ennen varsinaista lähetystä, vai tehdäänkö valmistelut edellisenä päivänä? Tarvitaanko tilaa välissä johonkin muuhun käyttöön, vai hoidetaanko pystytys ja lähetys putkella peräkkäin?

Tämän pohjalta hahmottuu työhön kokonaisuudessaan kuluva aika – ja sen vaikutus budjettiin.


6. Jakelualusta

Osa live streamien jakelualustoista on ilmaisia (esim. Youtube, Facebook) ja osa maksullisia (esim. Vimeo, erilaiset webinaarialustat).

Alusta valitaan tarjolla olevien ominaisuuksien ja yleisön mukaan. Julkiset, katsojille ilmaiset lähetykset kannattaa tehdä tutuille ja helpoille alustoille, kuten Youtube tai Facebook. Rajatulle yleisölle suunnatut tai maksulliset lähetykset voi puolestaan olla helpompi toteuttaa muihin alustoihin.

Youtuben ”bottivalvonta” voi aiheuttaa ongelmia musiikkiesityksissä, vaikka tekijänoikeusluvat olisivatkin kunnossa, tai muissa sisällöissä, joita Youtuben algoritmi tunnistaa olevan käyttöehtojen vastaisia.


7. Visuaalinen ilme

Etenkin korkean profiilin striimeissä brändinmukainen visuaalinen ilme on tärkeä.

Live stream -lähetyksessä voi olla mukana monenlaisia graafisia elementtejä, kuten tekstiplansseja ja powerpointteja.

Osa visuaalista ilmettä ovat myös lavasteet. Millainen ympäristö lähetykseen luodaan? Miten brändi näkyy lavasteissa?

Helppo tapa sisällyttää brändi-ilmettä lähetykseen ovat esimerkiksi roll upit tai valmiit messulavasteet. Hieman kalliimpi tapa on käyttää suuria screenejä, joihin ajetaan logoa tai muuta visuaalista materiaalia. Hintavimmasta mutta näyttävästä päästä ovat videoseinät ja virtuaalilavasteet.

Onnistunut visuaalinen ilme vaatii etukäteissuunnittelua. Vähintäänkin mietitään, kuka suunnittelee ja luo grafiikat. Jos visuaalisuuteen halutaan panostaa enemmän, on työryhmässä hyvä olla varta vasten henkilö, jonka vastaa visuaalisesta toteutuksesta.


7 ASIAA, JOTKA VAIKUTTAVAT LIVESTRIIMIN HINTAAN

1. Tilaisuuden profiili
2. Tila
3. Kaluston määrä
4. Esityselementtien määrä
5. Aikataulu
6. Jakelualusta
7. Visuaalinen ilme




Live streamin toteutustaso = live streamin hinta

Live streamin hinta on suhteessa korkeampi kuin videotuotannon.

Tämä johtuu siitä, että striimilähetyksessä kaikki tehdään livenä, ja siksi pienenkin asian tekemiseen tarvitaan ihminen. Yksi ihminen ei reaaliajassa pysty yhtäaikaisesti hoitamaan liian montaa eri tehtävää.

Live streamin suunnittelu kannattaakin aloittaa valitsemalla tarkoituksenmukainen toteutustaso. Jos simppeli perusstriimi riittää, ei kannata investoida ison työryhmän palkkaamiseen. Jos taas halutaan näyttävämpi, monipuolisempi lähetys, tulee realistisesti varata reilummin budjettia sen toteutukseen.

– Jousia
tuottaja, North Arrow Films Oy

PS.
Muista hyödyntää myös live streamin tallenne! Sitä voi jakaa myös myöhemmin ja editoida erilaisia videoklippejä (esim. koulutusvideoita, someklippejä tai muuta videomarkkinointisisältöä).

* * *

TUTUSTU NORTH ARROW FILMSIN
LIVE STREAM -PALVELUIHIN

* * *

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme, niin saat kerran kuussa vinkkejä videomarkkinointiin!

Jos olet kiinnostunut toteuttamaan yrityksellesi videota, ota yhteyttä tai pyydä tarjous videotuotannon toteuttamisesta!

* * *

LUE MYÖS:

Kuinka tehdään laadukas luentotaltiointi?
Videokuvausta vai videotuotantoa?

17.2.2021 by: North Arrow Films // info(a)northarrowfilms.fi